torsdag den 13. juni 2013

En tro væbner

Den ultimative sommer-sag har udtjent sin værnepligt. Den er grå, lang, løs og har lynlås i ryggen. Den er til hverdag og fest og genial en lun sommerdag med klipklappere og høj hestehale. 

Den var et klassisk impulskøb. Hang på et stativ på Strøget i Aarhus. Var billig og lige til at tage med hjem. Typisk, så prøver jeg ikke tøjet før jeg køber det. Det gjorde jeg heller ikke den her gang. Men da jeg fik den på, var den perfekt. Den formåede at skjule min ellers medtaget graviditetskrop. Jeg har haft den på flere gange ugentligt i over et år.

Det er nok også derfor, den har fået op til flere slitage-huller, som jeg hverken kan eller vil sy - det vil komme til at se umådeligt grimt ud.

Altså sagen er lige til skraldespanden, men her, (næsten) halvvejs i mit projekt Købestop, har jeg rigtig svært ved at smide noget kært ud trods huller og andet slitage. 

Allerhelst vil jeg enten bevare, sælge eller give den væk. Jeg tror på genbrug og cirkulation. Bytte-events er det nye sort, men jeg må nok erkende at min ultimative sommer-sag ikke er cirkulation værdigt, men må ende sine dage i skraldespanden.

Til gengæld er følelsen af at slide sit tøj op en ret fed følelse. Jeg smider ikke ud fordi det er grimt, kedeligt eller ligegyldigt. Det ligger ikke ubrugt hen i klædeskabet. Jeg slider det op, fordi jeg værdsætter det - impulskøb eller ej. Det er præcis det, der for mig er meningen med at non-shoppe. 

3 kommentarer:

  1. Laura fra NonShoppers lærte mig i går, at japanerne har en tradition, hvor de på særligt elskede beklædningsgenstande gør en dyd ud af at syningen er synlig, ved f.eks. at bruge rød tråd eller en lille broderet ting.

    Måske er det redningen af din elskede kjole.

    SvarSlet
  2. Uh, det var en god ide. Må klart overvejes inden kjolen ryger i skraldespanden.
    - japanere har bare altid været flere skridt foran.

    SvarSlet
  3. Hun foreslog det, fordi jeg fortalte, hvor sur jeg bliver når en ynglingsting går i stykker;-) Faktisk kan jeg komme på et par ting, som jeg selv burde have reddet med den model.

    SvarSlet